Artikelen

Zelfbeschadiging op school

Ook al zijn exacte cijfers bijzonder lastig om te achterhalen (zo niet onmogelijk), zelfbeschadiging komt zeer waarschijnlijk op elke school voor. Daar moet je als begeleider iets mee. Waar begin je? Wat kun je in een gesprek met een leerling wel zeggen en wat juist niet? Hierover vertelt Annet de Schaaf, leerlingbegeleider op het Christelijk Gymnasium Utrecht.

Lees meer...

Minder stoelendans, meer erkenning

Meer uren, geld, middelen én erkenning voor decanen en zorgcoördinatoren op school? Beroepskeuze-adviseur Theo Grevers houdt een vlammend betoog over het belang van een groep professionals in school die jongeren helpen bij het maken van hun studie- en beroepskeuze.

Lees meer...

Wat merken we ervan in de praktijk?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) trad mei 2016 in werking. Tot 25 mei 2018 kregen bedrijven en instanties de kans om te voldoen aan de regelgeving, opgesteld om jouw en mijn persoonsgegevens beter te beschermen. Tot op heden zijn de megaboetes waarvoor gewaarschuwd werd nog niet uitgedeeld door de Autoriteit Persoonsgegevens. Wat is de stand van zaken? We vragen het aan Claartje Uitterhoeve, loopbaandecaan en Functionaris Gegevensbescherming op het Graafschap College (roc) in Doetinchem.

Lees meer...

Anne-Marije Klijn is 25 en werkt als zorgcoördinator op de Goudse Waarden in Gouda. Hoe ervaart deze starter het in haar uitdagende rol? Vond ze het lastig om vanuit de master Orthopedagogiek in te stromen op de arbeidsmarkt? Wat zijn haar tips voor leeftijdsgenoten die haar voobeeld willen volgen?

Lees meer...

Op 1 januari 2019 gaat de verbeterde Meldcode Kindermishandeling en Huiselijk Geweld van kracht. Vanaf dan wordt het een professionele norm om melding te doen bij Veilig Thuis als er vermoedens zijn van acute en structurele onveiligheid. Bij de verbeterde versie zijn het afgelopen jaar afwegingskaders ontwikkeld. We spreken Martenjan Poortinga, die namens de NVS-NVL de projectgroep van het afwegingskader voor het onderwijs voorzat.

Lees meer...

De jaarlijkse Kinderbijslag tot en met Studiefinanciering krijgen leden van de vereniging bij deze editie van Bij de Les gratis meegestuurd. Editie 50! Maar wie maakt ‘m eigenlijk? En van wie komt het idee oorspronkelijk? We spreken Kees Klant (87), initiatiefnemer, en Aart Hoogcarspel, die het stokje twaalf jaar geleden van hem overnam.

Lees meer...

Onderwijs heeft als doelstelling jongeren voor te bereiden op de arbeidsmarkt en heeft dus ook de taak om leerlingen te ‘leren kiezen’. In dit artikel gaat Marinka Kuijpers in op de vragen hoe deze verandering zich verhoudt tot ‘de leerling centraal’ en de cultuur waarmee we leerlingen helpen met keuzes maken.

Lees meer...

Aan het begin van dit schooljaar organiseerden decanen Ingrid van Klingeren en Anka Slot de door de NVS-NVL verzorgde LOB kick-off ‘Wat is LOB?’ op hun Van der Meij College in Alkmaar. Ieder personeelslid deed mee; van de dame van het winkeltje en de conciërge tot aan de ICT-medewerkster en de mevrouw van de servicebalie. De boodschap: iedereen op school kan een positieve bijdrage leveren aan LOB. In dit artikel vertellen vier deelnemers over de kick-off.

Lees meer...

Je wilt LOB op de kaart zetten in school. Je zit boordevol goede ideeën, maar niemand lijkt ze te willen overnemen. Stomme collega’s! Of ligt de oplossing van dit probleem misschien wel bij jezelf? Anna de Rijk vertelt over hoe je je eigen kracht en kwaliteiten in kunt zetten om draagvlak te creëren en anderen te bewegen tot veranderend gedrag.

Lees meer...

Onder de titel ‘Passen en Meten’ publiceert het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) in Bij de Les voorbeelden van effectieve én efficiënte uitvoering van ondersteuning aan leerlingen in het onderwijs. De bijdragen zijn tot stand gekomen in nauwe samenspraak met professionals in scholen. Dit artikel is deel 1 uit de reeks. In de komende edities van Bij de Les publiceren we het vervolg.

Lees meer...

Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte vallen nog te vaak uit in het hbo of wo. Het vo en het ho werken weinig samen om die doorstroom te verbeteren. Kan dit soepeler? We vragen het aan een zorgcoördinator in het vo, een begeleider in het hbo, een scholiere uit 5 havo die extra ondersteuning nodig heeft en een hbo-student met autisme.

Lees meer...

Een leven lang leren geldt niet alleen voor de leerling maar ook voor de docent/begeleider. Met de NVS-NVL Academie bieden we cursussen en trainingen om begeleiders in het vo en mbo in hun professie sterker te maken voor de toekomst.

Door de redactie

Lees meer...

 

Vakken hoger niveau verkleindDoor maatwerk kunnen leerlingen hun talenten verder ontplooien
door Leo Molenaar

Het onderwijs is in Nederland helder geregeld. Als je op de havo zit, krijg je alleen havo-vakken. En na het met goed gevolg afleggen van je eindexamen krijg je keurig een bijpassend havo-diploma. Voor iedereen duidelijk, maar voor sommige leerlingen ook een keurslijf waar ze door beperkt worden. Daarom wordt er op steeds meer scholen geëxperimenteerd met het volgen van vakken op verschillende niveaus.

Lees meer...