11. Hoe kunnen decanen en schoolleiding samen een integraal LOB-plan maken?

Almere CollegeHet is wonderlijk dat iedereen in de schoolorganisatie zegt te gaan voor het belang van het leren van de leerlingen en dat het toch zo moeilijk blijkt om alle onderdelen die het plaatje compleet zouden kunnen maken bij elkaar te brengen.

Blijkbaar zijn de verantwoordelijkheids-gevoelens erg versnipperd. 'Ik ben van de LOB en jij van het geld en de organisatie', of 'jij kunt leerlingbegeleiding wel belangrijk vinden maar er moet ook Frans worden gegeven'. Omdat we het allemaal willen doen in een school wordt er flink gestapeld en vaak roofbouw gepleegd op de werklast van medewerkers.

Het is vast niet het doel van schoolleiders om hun personeel 'over de kling te jagen', maar waarom voelt het dan toch vaak zo?

Daarover wil ik graag in gesprek en mogelijke  gezamenlijke strategieën de revue laten passeren. In ons geval: hoe kunnen de verantwoordelijken voor de organisatie van LOB en de schoolleiding er samen wel uitkomen.

Werkvorm: Presentatie van dilemma’s en inventarisatie van mogelijkheden voor LOB ‘ers en schoolleiders

Doel: Het verankeren van LOB in het schoolbeleid.

Doelgroep: vmbo-, mbo-, havo- en vwo-decanen en schoolleiding

Door: Dirk Speelman, schoolbestuurder VO, oud-decaan en voorzitter bestuur NVS-NVL

Back to top