7 items tagged "good practices"

  • [Blog] De rol van de docent Nederlands in LOB

    communicatie tov leerlingIn het samenwerkingsverband in de regio Achterhoek worden structureel bijeenkomsten gehouden met docenten van diverse vakgroepen. Ook is er een docentengroep AVO Nederlandse taal, die een paar keer per jaar bij elkaar komt in themabijeenkomsten. Recentelijk stond op de agenda het thema: ‘de rol van de docent Nederlands in LOB’. De groep kwam tot zeer interessante opbrengsten. 

  • [Blog] De spagaat van passend onderwijs

    SpagaatPassend onderwijs is in volle gang. Op dit moment krijg ik veel aanvragen van ouders met een kind in het speciaal onderwijs om die volgend schooljaar in het reguliere onderwijs in te laten stromen. Zelf ben ik daar groot voorstander van, ik vind dat leerlingen te lang in het Speciaal Onderwijs blijven hangen. Als kinderen een goede kans hebben in het reguliere onderwijs, moeten wij daarmee aan de slag, zeker als de school voor Speciaal Onderwijs hier ook positief in adviseert.

  • De 12 beste tips om hardwerkende, gemotiveerde en betrokken studenten te krijgen

    12tipsdoor Peter Loonen

    Welke vragen leven er in het beroepsonderwijs? De eerste editie van de Masterclass Beroepsonderwijs die Onderwijs Advies Bureau Dekkers gaf, verschafte inzicht. De ontwikkelvraag die het meest werd voorgelegd is: ‘Hoe krijgen we hardwerkende, gemotiveerde en betrokken studenten?’ In dit artikel geeft OAB Dekkers-directeur Peter Loonen de 12 beste tips.

  • Havo Carrousel

    logo project stimulering lobHet project 'Havo carrousel' was gebaseerd op het beproefde loopbaanoriëntatie instrument vmbo carrousel. Het Carrousel-concept is in 2005 bedacht door een aantal vmbo scholen in de provincie Groningen, Drenthe en Calibris. De havo carrousel houdt in dat leerlingen in havo 4 drie keer per schooljaar in contact worden gebracht met het vervolgonderwijs of de beroepspraktijk.

  • Inspirerende mini-docu door Leraren van het jaar

    Ellen Emonds leraar vh jaar 2012Alle leraren dragen op hun eigen manier bij aan de ontwikkeling van leerlingen. In het kader van de Dag van de Leraar vroeg De lerarenagenda, een intiatief van het Ministerie van OCW, vier Leraren van het jaar hoe zij naar een nieuwe klas kijken. Hoe herkennen ze potentie? En hoe halen zij het beste uit hun leerlingen? Laat je inspireren door hun antwoorden in de volgende filmpjes:

  • Juf, Titia ligt op het toilet!

    oefening crisisteam
    Oefening voor het crisisteam

    Eigenlijk willen scholen er niet aan denken: dat het soms hectische, maar regelmatige schoolritme verstoord wordt door iets schokkends, iets vreselijks, iets wat iedereen in en rond de school uit het lood brengt. Hoe handel je in zo'n situatie?

  • Parktijkverhalen

    logo project stimulering lobHet project Stimulering LOB heeft door de jaren heen een groot aantal praktijkverhalen en good practices uit scholen verzameld en gepubliceerd. Hieronder kunt u ze downloaden.

EasyTagCloud v2.8