64 items tagged "LOB"

  • [Blog] Aan de slag op het mbo: projecten voor leerlingen = talentontwikkeling

    Groep leerlingen gemengd onderbouwOp het Beatrix College in Tilburg werken we in klas 2 en 3 van het VMBO TL met projecten. Op basis van de voorlopige sectorkeuze in klas 2 en de definitieve sectorkeuze in klas 3 kiezen leerlingen voor projecten om hun talenten te ontwikkelen.

  • [Blog] Aanbevolen voor leerlingen, decanen en ouders

    vraagteken puzzelstukjesEen zeer belangrijke component van het decanenwerk is het geven van informatie aan leerlingen en ouders. De hoeveelheid aan internet bronnen is groot en ik weet dat veel decanen op hun schoolsite links hebben opgenomen voor leerlingen en ouders. Daarom hier enkele aanbevelingen. 

  • [Blog] Ambassadeur vanuit ouderbetrokkenheid

    Docenten. met mapDrie weken geleden mocht ik als netwerkbegeleider van het Buitenhout College aanwezig zijn bij de afsluitende bijeenkomst van het project LOB Ambassadeurs. Tijdens dit project werd een ambassadeursschool gekoppeld aan een partnerschool en fungeerde deze als ervaringsdeskundige bij het toepassen van een LOB good practice in de eigen omgeving.

  • [Blog] Borging van het project stimulering LOB

    Studenten. tablet appelHet stimuleringsproject LOB van de VO-raad loopt, na 5 jaar ten einde en dat is te merken aan de boost aan activiteiten. De talloze producten mogen niet hetzelfde lot ondergaan als de producten uit het vorige project (Plan van aanpak LOB) aan het eind van de vorige eeuw.

  • [Blog] Conferenties die u niet mag missen

    congresHet schooljaar is nu weer een stukje gevorderd en voor de decaan die graag conferenties bezoekt is er veel te beleven. Ziet u door de bomen het bos niet meer? Peter Huwae, voorzitter van de sectie havo-vwo, doet u zijn persoonlijke aanbevelingen.

  • [Blog] De uitdaging na 15 jaar vmbo: hoe zetten we LOB goed neer in het curriculum van het vernieuwde vmbo?

    Inge KirstenHet vmbo bestaat dit jaar 15 jaar, dat betekent terugblikken en vooruitblikken. Dromen over de toekomst, maar ook terugblikken naar hetgeen we neergezet hebben. Mooie uitdagingen zijn we aangegaan, en met het vernieuwde vmbo staan er nog wel wat uitdagingen op stapel: van 32 afdelingen teruggaan naar 10 profielen, profieldelen in het landelijk examen en keuzedelen in het schoolexamen.

  • [Blog] Intakeloze doorstroom vmbo-mbo met loopbaanleerlijn

    leerling meisje 2In de regio Achterhoek werken de mbo-scholen en de vmbo-scholen al jaren nauw samen om de doorstroom van leerlingen zo soepel mogelijk te laten verlopen. LOB is altijd al een vanzelfsprekend onderdeel, maar nu werken de scholen aan een ambitieus doel waar alle partijen direct profijt van zullen hebben: de intakeloze doorstroom. Als het vmbo LOB écht goed op orde heeft, wat betekent dat dan voor het intakeproces van de leerling in de overstap naar het mbo?

  • [Blog] Leerloopbaanproblemen en -oplossingen

    leerling onderbouw all the bestDe afgelopen maand verschenen er in de media weer verontrustende berichten over de leerloopbaan van onze leerlingen. Daarom hier de uitdagingen èn de oplossingen op een rijtje.

  • [Blog] Nieuw jaar, nieuwe plannen

    Olympische ringenBinnen de besturen van de decanensecties vmbo-mbo en havo-vwo is het afgelopen jaar gewerkt aan een aantal cursussen. De onderwerpen waren het jaar ervoor gekozen na een raadpleging met het veld en uit de gesprekken binnen de sectiebesturen werden onderwerpen genoemd als 'LOB en mentoraat', 'LOB en ouderbetrokkenheid' en de veranderingen op het gebied van LOB in het vernieuwde VMBO. De cursussen zijn gemaakt en uitgeprobeerd in een pilot, bijgesteld naar aanleiding van de feedback en ze maken nu deel uit van ons aanbod: http://nvs-nvl.nl/kenniscentrum/cursusaanbod

  • [Blog] Sociaal leenstelsel impuls voor aandacht LOB

    Student laptop buiten kijkt bedenkelijk (Working Outside - CollegeDegrees360 cc flickr)Nadat in de jaren tachtig van de vorige eeuw een mooi systeem van studiefinanciering werd neergezet, bleek al snel dat de betaalbaarheid een probleem zou worden. Versoberingen en aanscherpingen volgden elkaar met regelmaat op. De OV-kaart werd gesplitst in een weekend- en een weekkaart, we kregen de tempobeurs, de prestatiebeurs, verder werd de periode waarin je een beurs kon krijgen verkort enzovoort. Als voorlopig sluitstuk ligt er het komende 'sociaal leenstelsel'.

  • [Blog] Studiekeuzecheck of studiekeuzeactiviteit?

    CollegezaalOp woensdag 11 juni mocht ik het ‘matching event’ voor het vak biologie aan de UvA mee te maken.

    De aankomende studenten hadden ter voorbereiding  studiemateriaal en een schrijfopdracht thuisgestuurd gekregen, die men van tevoren moest inleveren. Het programma zelf bestond uit een twee uur durend practicum, waarbij de deelnemers middels twee opdrachten kennis maakten met het wetenschappelijk onderzoek aan de relatie tussen een ziekteverwekkende schimmel en de tomatenplant. De grote vraag: hoe en waar dringt de schimmel de plant binnen en welke afweermechanismen stelt de plant hier tegenover? Het practicum werd begeleid door 3ejaarsstudenten waaraan  de deelnemers ook vragen over de studie konden stellen.

  • [Blog] Vernieuwing vmbo in de onderbouw

    Leerling jongenVeel vmbo scholen zijn op dit moment volop bezig met het vormgeven van de vernieuwde beroepsgerichte programma’s binnen hun school. Het ruime aanbod aan examenprogramma’s wordt vanaf 2016 vervangen door 10 profielen, waarbij naast het profieldeel ook keuzedelen kunnen worden gekozen. De leerling krijgt hiermee meer keuzevrijheid omdat hij of zij het profiel kan aanvullen door te specialiseren binnen het eigen profiel of te verbreden door keuzedelen  te kiezen uit andere sectoren. Hierdoor kan de leerling een optimale leerlijn kiezen richting het MBO.

  • [Blog] Vmbo-documentaire ‘Nee heb je...’ van Frans Bromet

    ph8 TL 638x640

     

     

    Beleidsmedewerker LOB vmbo-mbo Inge Kirsten was bij de première van ‘Nee heb je...’ van Frans Bromet, over vmbo, LOB en de maatschappelijke kijk op het vmbo. Hoe is de film? Wat betekent dit voor de kijk op het vmbo?

  • 10 valkuilen én mogelijkheden bij de implementatie van LOB

    iStock 000074433813 webdoor Marinka Kuijpers, Jacqueline Kerkhoffs en Inge Kirsten

    Vanaf augustus 2016 wordt loopbaanleren onderdeel van de beroepsgerichte examenprogramma’s van het vmbo. Dit geeft kansen om het onderwijs zo in te richten dat leerlingen meer loopbaangericht worden voorbereid op de arbeidsmarkt van de toekomst. Maar er zijn ook valkuilen. Het risico van een dergelijke innovatieslag is dat na een tijdje wordt geconstateerd dat het ‘niet werkt’. Niet omdat het niet kán werken, maar omdat het nooit werkzaam is gemaakt. In dit artikel beschrijven Marinka Kuijpers, Jacqueline Kerkhoffs en Inge Kirsten 10 valkuilen bij de invoering van LOB in het onderwijs.

  • Aan de slag met LOB en technologie

    Techniek290064 webformaatIedere dag zijn we bezig met innovatie en achter al die ontwikkelingen schuilt één drijvende kracht: technologie. Techniek is overal in onze maatschappij aanwezig, maar dat betekent nog niet dat de mogelijkheden ervan ook voor iedereen zichtbaar zijn. De wereld van technologie is veel breder en uitdagender dan leerlingen soms denken. Daarom is het belangrijk dat we hen helpen deze kansrijke sector op een aantrekkelijke manier te ontdekken, zodat zij beter geïnformeerd zijn en keuzes bewuster kunnen maken. En hoe kunnen we dat beter doen dan met goede loopbaanoriëntatie en –begeleiding?

  • Ambassadeursscholen menukaarten op een rij

    logo project stimulering lobDe ambassadeursschool helpt de partnerschool als ervaringsdeskundige bij het toepassen van de good practice in de eigen omgeving. Als geen ander zijn zij in staat de partnerschool op het spoor te zetten van een goed werkende aanpak, te behoeden voor valkuilen en hen van school tot school te adviseren tijdens de duur van het traject.

  • Beweging in het loopbaanlandschap van decaan en mentor

    decaan mentor LOBHet loopbaanlandschap van leerlingen is in beweging. Maar dat van docenten ook. Niet iedere mentor past de taak van het voeren van loopbaangesprekken als een jas. Overdenkingen van een decaan uit Zeeland.

  • Bij de Les

    BDL Cover juni2015 kleinAcht maal per jaar geven wij ons informatieve, inspirerende en opiniërende onderwijsblad Bij de Les uit. Bij de Les staat midden in het onderwijs en volgt trends en ontwikkelingen op de voet. Het magazine wordt door leden gewaardeerd en goed gelezen, zo bleek ook uit het onderzoek dat wij in januari 2017 hebben uitgevoerd. In Bij de Les leest u artikelen over loopbaanvraag­stukken, levensloopaangelegenheden, maar ook over onderwijskundige ontwikkelingen. De kernredactie en buitenkring van docenten en decanen met journalistieke ervaring belichten het onderwijs steeds kritisch, vanuit het hart van de vereniging.

    In het tijdschrift komen mensen aan het woord die in de onderwijspraktijk staan. Hun gedachten, ideeën en concepten zijn direct toepasbaar in de dagelijkse praktijk. Ook schrijven enkele vaste columnisten over hun visie op het onderwijs.

    Lezers van Bij de Les zullen na elk nummer anders tegen hun vak aankijken. De onderwijspraktijk verandert dagelijks, verandert u met ons mee? Wilt u vast een voorproefje? Klik hiervoor ons archief van eerder gepubliceerde artikelen.

     

    Nu inschrijven als abonnee

    Wij horen graag van u!

    Wilt u reageren op een artikel in Bij de Les of heeft u zelf wellicht een interessant onderwerp? Wij horen graag van u! Neem vooral contact op met onze hoofdredacteur Pim Wijers: communicatie@nvs-nvl.nl. Hij is heel aardig en bijt niet.

  • Bij de Les zoekt een nieuwe redacteur

    images 1Wie zijn we?

    De NVS-NVL is de onderwijsvereniging in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs voor decanen, mentoren, leerlingbegeleiders en zorgcoördinatoren. Bij de Les is het verenigingsblad van de NVS-NVL en van daaruit een vakblad voor deze doelgroepen. Een belangrijke doelstelling van de NVS-NVL is het bijdragen aan de professionalisering van onze leden. Bij de Les draagt daaraan bij met inhoudelijke én praktische artikelen die gerelateerd zijn aan loopbaanbegeleiding en leerlingenzorg. Daarnaast is Bij de Les een platform voor opinievorming over en het signaleren van trends binnen de grenzen van de loopbaanbegeleiding.

  • De Netwerkthermometer

    logo project stimulering lobDe Netwerkthermometer is een test. Een test om een gedegen beeld te krijgen van hoe je zelf aan kijkt tegen je netwerk, de mensen die je kent. De Netwerkthermometer laat zien hoe goed het netwerk dat je hebt, past bij het vinden en krijgen van hulp bij studie- en loopbaankeuzes.

EasyTagCloud v2.8