32 items tagged "Bij de Les"

  • ‘Je bent docent, geen hulpverlener’

    Onderwijs aan vluchtelingenkinderen in Heumensoord cor 300x225Onderwijs aan vluchtelingenkinderen in Heumensoord

    door Christel Isphording

    Kinderen van vluchtelingen hebben recht op onderwijs. Ook als hun asielprocedure nog niet gestart is. Maar wat als ze met honderden tegelijk komen? Het verhaal van de Heumensoord school in Nijmegen, die in korte tijd uit het niets verrezen is, inclusief veertig nieuwe docenten voor bijna zeshonderd kinderen. Een waanzinnige klus, maar de school opende haar deuren op 11 januari.

  • Abonnement

     

    Nu inschrijven 
    als abonnee

    BDL mei 2015Acht maal per jaar verschijnt bij de NVS-NVL het informatieve, inspirerende en opiniërende onderwijsblad Bij de Les. Bij de Les staat midden in het onderwijs en volgt trends en ontwikkelingen op de voet.

    Bij het lidmaatschap van de NVS-NVL is een abonnement op Bij de Les inbegrepen.

    Een abonnement kost € 65,- per kalenderjaar; er is een apart tarief voor meervoudige abonnementen op hetzelfde bezorgadres. Informeer hiernaar bij ons bureau: bureau[at]nvs-nvl.nl.

    Losse nummers zijn verkrijgbaar à € 10,- (exclusief verzendkosten).

    Abonnementen die zijn ingegaan ná 31 december 2011 worden maandelijks stilzwijgend verlengd, tenzij onze administratie vóór de 1e van de maand die vooraf gaat aan de maand van opzegging een bericht van opzegging van u heeft ontvangen op dezelfde wijze waarop u het abonnement bent aangegaan. 

    Voor leden van NVS-NVL geldt deze regeling niet. Leden van NVS-NVL ontvangen Bij de Les gratis. Het lidmaatschap van de vereniging loopt per kalenderjaar en wordt stilzwijgend verlengd, tenzij onze administratie vóór 1 december schriftelijk of per e-mail een bericht van opzegging heeft ontvangen: bureau@nvs-nvl.nl. Uitgever en redactie van Bij de Les zijn niet verantwoordelijk voor enig handelen op grond van de in Bij de Les gegeven adviezen en/of gedane mededelingen.

     

    Meer lezen:

    Redactie

    Auteursinstructies

    Artikelen

    Adverteren

  • April 2014

    Bij de Les april 2014Anton Philips laat jongeren hun talenten herontdekken
    door Christel Ahlers
    Als kind toonde Eva een geweldige belangstelling voor het aanleren van nieuwe dingen. Nu is ze 15 en heeft geen idee. Een herkenbaar probleem voor leerlingen van alle schooltypen.

    Studeren in Engeland
    door Marieke Snippe
    De komende maanden laat Bij de Les studenten uit Engeland, België en Duitsland aan het woord. Deze maand deel 1: Wouter, Elise en Fleur studeren in Engeland.

    Ouders langs de lijn of onderdeel van het team
    door Inge Kirsten
    Het Buitenhout College organiseerde voor een workshop en een training over loopbaanbegeleiding van hun kinderen. Ouders hebben vaak geen idee wat de school doet.

    Online leergang LOB. 24/7 leren, waar en wanneer je wilt
    door Hester Jelgerhuis
    Dit voorjaar was de belangstelling voor de online leergang LOB van de VO-raad weer groot. Wat houdt de leergang in en wat is het geheim van het succes?

    Passend onderwijs en gelijke behandeling
    door Cherifa Hendriks en Marije Graven
    Bestaat er in de discussie over passend onderwijs ook zoiets als een recht op gelijke behandeling. Hoe verhoudt dat zich tot elkaar?

    Passend onderwijs en zorgplicht Verstaan wij elkaar?
    door Kees Blaauw
    Aan de hand van FAQ's tijdens de voorlichtingsrondes over passend onderwijs geeft Kees Blaauw meer duidelijkheid over de zorgplicht en de gevolgen voor de scholen. Lees hier het artikel

    Column: een bijzonder geschiedenis
    door Dirk Olsthoorn
    Het voordeel van ouder worden is dat je de recente geschiedenis kent. Vijftien jaar geleden begon ik mijn schoolcarrière als docent techniek op een school in mijn woonplaats. Ik wilde wel eens weten of dat leuk was, lesgeven. Na een jaar lerarenopleiding was ik wat gefrustreerd geraakt over de studie. Ik miste vooral de link met de praktijk. En dus ging ik op zoek naar die praktijk. Al met al vond ik het best spannend. Toen ik zelf nog op de middelbare school zat was ik een tikje huiverig voor de school waar ik nu ging lesgeven. Als ik bij de wiskundeles wegdroomde en naar buiten keek zag ik bij de buren wel eens een stoel of tas naar beneden zeilen, vanuit het raam op de vierde verdieping. Ik had niet de indruk dat het dan om een natuur-kundig experiment ging. Mijn klasgenoten en ik staken toch wat braaf af tegen deze doerakken van het (toen nog) vbo. Lees meer in Bij de Les

    Droom aan diggelen door Auti-weigerschool
    door Julie Wevers
    Stereotype beeldvorming lijkt ervoor te zorgen dat mboscholen leerlingen met autisme afwijzen. Tijd voor aanpak.

    Leerlingen met autisme halen hun mbo-diploma
    door Jan Koert Schipper
    Om jongeren met ASS te helpen een beroepsopleiding af te ronden is in Groningen een pilot gestart.

    ACT toolkit voor innovatie van LOB
    door Albert de Folter en Tom Luken
    Dit jaar komt er een nieuwe aanvulling van het LOB arsenaal: een toolkit voor een meer gerichte en lichtere benadering van de studiekeuze.

    Energizer: Brammetje Baas
    door Ivo Mijland
    In 2012 draaide in de Nederlandse bioscopen de film 'Brammetje Baas'. De film, gebaseerd op het prentenboek van Tamara Bos, die ook het scenario schreef, gaat over een jongetje dat zich enorm verheugt op de overgang naar groep 3. Hij denkt nu eindelijk de dingen te gaan leren die hem helpen om zich al lerend voor te bereiden op zijn grote droom: uitvinder worden. Brammetje komt van een koude kermis thuis. Meester Vis wil vooral dat Brammetje stilzit, sommetjes maakt en zich goed concentreert. Dat zorgt al vrij snel voor problemen. Lees meer in Bij de Les

  • April 2016

    cover webRosenmöller zei het eind maart nog in de Volkskrant: ‘Docenten op middelbare scholen moeten honderd uur per jaar worden vrijgeroosterd om betere lessen te ontwikkelen. Zo vermindert de werkdruk in het onderwijs en wordt het vak van leraar interessanter.’ Dat werd door een lezer van diezelfde krant meteen weggezet als een weinig structurele ‘plakbandoplossing’. Een andere lezer ging een stapje verder en hekelde de ‘innovatiemaffia’ die het onderwijs al jaren teisterde. Weer iemand anders noemt het voorstel een ‘druppel op de gloeiende plaat’. Duidelijk wordt: de meningen lopen uiteen als het gaat om de aanpak van werkdruk.

    Werkdruk. Ik probeer er zo min mogelijk last van te ondervinden. Net als iedereen. En dat is knap lastig. Naast Bij de Les maak ik een filmmagazine én programmeer ik de films in een Amsterdams filmtheater. Druk? Absoluut. Maar wat doe ik om stress te voorkomen? Het eeuwig knipperende lampje op mijn telefoon kan ik in ieder geval niet negeren. Nieuwe e-mail! Lezen! Ook om tien uur in de avond. En in het weekend. En bij het wakker worden. Dom natuurlijk. Waarom zou ik in mijn belangrijke vrije tijd afgeleid worden door iets wat ook doordeweeks kan?

    Een volle mailbox levert mij werkdruk op. Ik houd van mijn knipperende lampje. Het helpt me mijn aandacht te verdelen tijdens momenten dat ik ontspannen ben, in plaats van de doordeweekse momenten waarop mijn stressniveau piekt. ‘Help! Niet nog een mail?!’ zou dinsdag-Pim zeggen, op het moment dat mails sneller binnenkomen dan dat ik ze kan beantwoorden. Zondag-Pim draait er zijn hand niet voor om. Even vanuit mijn bijrijderstoel of trein een mailtje beantwoorden scheelt later weer gedoe.

    Mijn voorbeeld is natuurlijk enorm persoonlijk. Op pagina 15 staat een artikel van Susan Eggels, waarin ze 10 tips geeft om mogelijkheden van hoge werkdruk te benutten. Een heerlijk en hoogstwaarschijnlijk herkenbaar stuk en bovendien veel algemener dan mijn knipperlampje. Hopelijk laten de artikelen van deze Bij de Les bij u een lampje branden. Dat scheelt in de toekomst wellicht werkdruk…

    Pim Wijers
    Hoofdredacteur Bij de Les

     

    Thema: werkdruk

    Hoge werkdruk en tóch met plezier je werk doen?
    Neem de regie en onderzoek wat je zelf kunt doen: 10 tips om je mogelijkheden te benutten

    LOB is lang niet altijd toereikend
    Deadlines die niet worden gehaald, boeken die nog thuis liggen en urenlang gamen? Wetenschapsjournalist Mark Mieras heeft een fascinatie voor de hersenen. In dit interview vertelt hij over zijn bevindingen.

    Groeien is ook ‘oei’
    Vmbo Sg Newton maakte binnen drie jaar een spectaculaire groei door. Met trots en blijdschap keken de collega’s naar het stijgend aantal leerlingen. Groeien heeft ook een andere kant: zorg en werkdruk. Wat gebeurt er dan en hoe ga je daarmee om?

    De schijf van 4
    Met ingang van schooljaar 2015-2016 koos het Rembrandt College in Veenendaal ervoor om de organisatie van de school op een andere manier in te richten. Belangrijkste veranderingen: het eerstelijns mentoraat en de introductie van de 'Schijf van Vier’.

    Niet in het thema:


    Valkuilen bij de implementatie van LOB
    In dit artikel beschrijven Marinka Kuijpers, Jacqueline Kerkhoffs en Inge Kirsten 10 valkuilen bij de invoering van LOB in het onderwijs.

    Zoek aansluiting bij je schoolbestuur
    Jacqueline de Bree is al negen jaar coach op het gebied van optimale communicatie en samenwerking. Ook binnen het onderwijs. Hoe zet u uw eigen visie, vanuit eigen kracht en lef, uit bij de schoolleiding? Bij de Les spreekt De Bree én twee cursisten.

    Nieuwe Opleiding
    De arbeidsmarkt staat te springen om programmeurs. Daarom biedt hogeschool Windesheim Flevoland naar verwachting vanaf september 2016 de Associate degree (AD) Software Development aan, die uniek is in Nederland.

    Oproep recensent boekenrubriek
    Bij de Les start een boekenrubriek! Daarvoor zoeken we recensenten die eenmalig en in 500 woorden hun mening over een onderwijsboek naar keuze willen geven. 

  • Auteursinstructies

    BDL cover jan16 webformaatBij de Les is een platform voor het ventileren van opinies over en het signaleren en bespreken van trends binnen de grenzen van leerlingbegeleiding, loopbaanvraagstukken, levensloopaangelegenheden en andere voor de doelgroep van belang zijnde onderwijskundige ontwikkelingen.

    De artikelen, interviews en columns zijn meestal praktijkgericht en altijd inspirerend. We kunnen ons voorstellen dat u als professional een bijdrage aan Bij De Les wilt leveren. Die bijdrage is zelfs van harte welkom! Om u te helpen bij het schrijven van een aansprekend en inspirerend artikel hebben we de 'Auteursinstructies' opgesteld. Een aantal tips & tricks om u op weg te helpen.

    Download de Auteursinstructies

     

    Meer lezen:

    Redactie

    Abonnement

    Artikelen

     Adverteren

  • Bij de Les

     

    Nu inschrijven 
    als abonnee

    BDL Cover juni2015 kleinAcht maal per jaar verschijnt bij de NVS-NVL het informatieve, inspirerende en opiniërende onderwijsblad Bij de Les. Bij de Les staat midden in het onderwijs en volgt trends en ontwikkelingen op de voet.

    U kunt artikelen lezen over loopbaanvraag­stukken, levensloopaangelegenheden, maar ook over onderwijskundige ontwikkelingen. De kernredactie en buitenkring van docenten en decanen met journalistieke ervaring belichten het onderwijs steeds kritisch, vanuit het hart van de vereniging.

    In het tijdschrift komen mensen aan het woord die in de onderwijspraktijk staan. Hun gedachten, ideeën en concepten zijn direct toepasbaar in de dagelijkse praktijk. Ook schrijven enkele vaste columnisten over hun visie op het onderwijs.

    Lezers van Bij de Les zullen na elk nummer anders tegen hun vak aankijken. De onderwijspraktijk verandert dagelijks, verandert u met ons mee?

    Reageren?

    Wilt u reageren op een artikel in Bij de Les of heeft u zelf wellicht een interessant onderwerp? Neem dan contact op met hoofdredacteur: communicatie@nvs-nvl.nl.

    Meer lezen:

    Redactie

    Abonnement

    Auteursinstructies

    Artikelen

     Adverteren

     

  • Bij de Les zoekt trouwe lezers voor lezerspanel!

    BDL cover nov2015 webformaatDe NVS-NVL streeft naar een hoge kwaliteit van het magazine Bij de Les. Met onze artikelen hopen we uw onderwijsgeest te prikkelen. We proberen voorts om een redactionele balans te vinden voor alle leden en doelgroepen van de NVS-NVL: decanen, zorgcoördinatoren, LOB’ers en mentoren.

    Om te voorkomen dat wij alleen  ons ‘eigen vlees’ keuren, zijn we op zoek naar uw mening! Wat mist u in Bij de Les? Voelt u zich aangesproken door onze artikelen? Kunnen we scherper schrijven? Wat vindt u van de column? Komt het thema uit de verf?

  • December 2014

    cover Bdl dec 2014Social media in de klas
    door Christel Ahlers
    Al jaren droomt het onderwijs van onderwijs op maat en e-learning. Wat zijn de voor- en nadelen van het gebruik van social media in de klas?

    Gekozen mentoraat
    door Christel Ahlers
    Op het Montessori Lyceum Flevoland maken leerlingen eigen keuzes binnen een vaste structuur, waaronder de keuze voor een mentor in de bovenbouw. Lees hier het artikel


    Column: Verslaafd

    door Dirk Olsthoorn
    'Oké, mensen: mobiel mág op tafel, áls er tenminste gewerkt wordt.'
    'Nee, geen WhatsApp, natuurlijk niet. Je mag muziek luisteren...'
    'Maar ik wil niet dat jullie na elk liedje weer moeten zoeken naar het volgende liedje. Dus zet een playlist aan!'
    'Nee, Jessica, maar één oortje in, anders hoor je mij niet meer als ik je wat vraag. Dat wist je toch?'
    'Sorry, meneer.'
    'Mike, haal die telefoon onder de tafel vandaan en doe hem maar in je tas, je bent YouTube aan het kijken.' *zucht*
    'Meester, u ziet ook echt alles.' Lees meer in Bij de Les

    Jubileum NVS-NVL: interview met oud-hoofredacteur Willem Gebuis
    door Pim Wijers
    Ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de NVS-NVL blikt oud-hoofdredacteur Willem Gebuis terug met hoofdredacteur Pim Wijers. Wat is er in tien jaar tijd veranderd? Wat is er hetzelfde gebleven?

    MOOCs: Online studeren voor iedereen
    door Marieke Snippe
    Gratis studeren vanuit huis? Dat kan via MOOCs: Massive Open Online Courses die universiteiten wereldwijd aanbieden. Hoe werkt het en wat is de meerwaarde?

    Loopbaanleren en Facebook
    door Melissa Kamp, Patrick van Sermondt en Jan Ippel
    Op de RSG Levant in Zeewolde gebruiken de examenklassers van het vmbo-tl Facebook tijdens het loopbaanleren. Hoe motiveert deze aanpak de leerlingen?

    Bèta Challenge
    door Leon de Rond
    Wat voor de havo en het vwo Technasium is, heet voor de mavo nu Bèta Challenge. RSG 't Rijks uit Bergen op Zoom is één van de initiatiefscholen die ervaring opdeed met dit nieuwe examenprogramma.

    Peer support in het mbo
    door Régina Petit en Maren Thomsen
    In Nederland is peer support in het onderwijs nog relatief nieuw en is er weinig onderzoek voor handen. Toch wordt het bij sommige scholen en opleidingen al geruime tijd ingezet, onder andere in het mbo.

    Waarom moeilijk doen, als het samen kan
    door Marja Klaver
    Met passend onderwijs bevolken meer 'bijzondere' kinderen de school. Juist zij hebben baat bij een goede samenwerking tussen school en thuis. De Glans-techniek kan mentoren helpen om effectief samen te werken met ouders van (zorg)leerlingen.

    Jong, gezond en talentvol op het mbo
    door Maeva Bonjour
    GGD Gelderland-Midden en CJG Rijnmond gaan voor gezonde en talentvolle jongeren op het mbo. Daarom hebben zij twee interventies ontwikkeld voor jongeren van niveau 1 en 2: Les(s) & More en Your Health, die beiden vanuit preventie bijdragen aan het terugdringen van vroegtijdig schooluitval.

    Even voorstellen: Dirk Speelman
    door Pim Wijers
    Een kennismaking met de nieuwe voorzitter van het Algemeen Bestuur van de NVS-NVL.

    Energizer: Doing a Bradbury
    door Ivo Mijland
    Wellicht is de medaille van Steven Bradbury wel de meest fascinerende gouden medaille, ooit gehaald op de Olympische Winterspelen. Steven Bradbury was de eerste Australiër die goud won op de Winterspelen. Dat deed hij in 2002 in Salt Lake City. Die gouden medaille hangt van wonderen aan elkaar. Allereerst in de trainingsjaren ernaartoe. Bradbury kijkt de dood tweemaal in de ogen. In 1994 snijdt een schaats van een ander diep in zijn been. Bij het ongeluk verliest hij maar liefst vier liter bloed. Er worden 111 hechtingen gezet. Zes jaar later slaat het noodlot opnieuw toe. Dit keer breekt hij tijdens een training zijn nek. Hij draagt zes weken lang een nekbrace. Twee jaar later wint Bradbury GOUD. Deze mentorles gaan we ons richten op de weg naar succes. Lees meer in Bij de Les

  • Februari 2014

    Bij de Les februari 2014Helpende LOB-hand van ambassadeursscholen
    door Truda Zijp en Marieke Snippe
    Scholen kunnen goed van elkaars LOB-ervaringen profiteren. Lees hier het artikel

    Breekjaar: tijd nemen voor een bewuste keuze
    door Marieke Snippe
    Als je na het eindexamen nog steeds niet weet wat je wilt gaan doen, leer je in het Breekjaar kiezen.

    Mijn inspiratiebron – Silvia Stals
    door Gera Stuurwold
    Het boek 'Op je kop in de prullenbak' van Guus Kuijer

    LOB kick-off voor pre-examenklas havo
    door Rolf Nijman
    Door de wet 'Verscheidenheid in kwaliteit' is de pre-examenklas belangrijker.

    Waarom kiezen meisjes minder vaak wiskunde?
    door Gera Stuurwold
    Jongens kiezen op het vwo veel vaker het profiel Natuur & Techniek, meisjes veel vaker Cultuur & Maatschappij. Hun schoolprestaties verklaren dit verschil niet. Wat dan wel?

    Gera Stuurwold volgt haar nieuwsgierigheid
    door Emmy Viezee-Fock
    Na een goede samenwerking van bijna zes jaar verlaat Gera Stuurwold onze redactie. Wat zag ze veranderen en wat gaat ze doen?

    Effe over de nieuwe FF-en
    door Cherifa Hendriks
    Voor sommige leerlingen uit het praktijkonderwijs was het mbo weggelegd. Maar de referentieniveaus van de Commissie Meijerink gaan voor andere uitstroomroutes zorgen.

    Rolmodellen - II
    door Truda Zijp
    Werken in de wereld van het 'andere geslacht'.

    Nog éénmaal de kans om mee te doen!
    door Judith Boschma
    Wie nog nauwelijks iets met het project Stimulering LOB heeft gedaan, krijgt nog een kans.

    Onafhankelijke studiekeuze-informatie in één oogopslag
    door Marieke Langeslag-Loomans
    Met een 'studiebijsluiter' kan een studiekiezer in één oogopslag een opleiding vergelijken.

    Zelfsturing ontstaat niet vanzelf
    door Tom Hoogendoorn
    Mbo-studenten moeten als beginnend beroepsbeoefenaar over zelfsturende vaardigheden beschikken. Ontstaan die vaardigheden vanzelf of moet je studenten een handje helpen?

    Column: Van bravoure naar bang
    door Annemiek Jonker
    'Ik moest van mijn mentor bij u komen'. Stoer zat hij tegenover me. Jas nog aan, zonder het plan die uit te trekken. Met een frisse uitdagende blik keek hij de wereld in. En naar mij......'Da's mooi, welkom, goed dat je er bent! En wat wil je met mij bespreken?' Dat was een vraag uit onverwachte hoek, die snel gepareerd werd: 'Ik dacht dat u dat wel kon zeggen' en hij keek me uitdagend aan.
    Jeffrey is een leerling uit havo 5 die, zo op het oog, het leven met vertrouwen tegemoet treedt. Hij heeft nog niet zoveel aandacht besteed aan wat hij zal kiezen. Daarvoor is hij veel te druk met zijn baantje, uitgaan, lekker potje voetballen en wat er verder in het leven te genieten valt. Ergens voel ik een rafelrandje, dat het leven niet uit alleen maar mooie avonturen bestaat. We gaan eerst maar eens aan de slag met het kiezen. Lees meer in de Bij de Les

    Anti-pestcoördinator annex vertrouwenspersoon
    door Anke Visser
    Wat is die 'annex' en wat zijn de voor- en nadelen van deze taak-combinatie?

    Chief Bullying Officer (CBO)
    door Norbert Bollen
    Om pesten te bestrijden wil staatssecretaris Dekker dat elke school een 'Chief Bulliying Officer' aanstelt.

    Energizer: Einstein en Monroe
    door Ivo Mijland
    Slimheid ontstaat niet door het goede antwoord te weten. Slimheid ontstaat door de goede vraag te weten. Het gerucht gaat dat Albert Einstein op weg naar één van zijn lezingen helemaal geen zin had in een zaal vol mensen. Hij had een goede oplossing bedacht. Zijn chauffeur, altijd aanwezig bij zijn lezingen, wist ook van de hoed en de rand. Hij had immers optredens genoeg meegemaakt. Het optreden waar Einstein deze keer naar op weg was, was op een plek waar hij nog niet bekend was. Dus niet Einstein, maar zijn chauffeur sprak de zaal toe. Hij was voor een dag niet de chauffeur, maar nam de rol aan van Einstein himself! Het verliep prima tijdens de lezing, maar bij de vragenronde dreigde de chauffeur alsnog door de mand te vallen. Vanuit de zaal volgde een ingewikkelde vraag waar de chauffeur geen antwoord op had. In plaats van te stotteren sprak hij accuraat: 'Dit is zo een makkelijke vraag, daar weet zelfs mijn chauffeur het antwoord op.' Achter in de zaal stond Einstein op en gaf antwoord op de ingewikkelde vraag. Lees meer in de Bij de Les

  • Februari 2015

    9284 NVS NVL BdLes 2015 2 cover kleinStressen over Zessen, een pleidooi voor middelmatigheid
    door Jeroen van Baar
    Prestatiedruk neemt toe in het onderwijs. Leerlingen worden geacht beter te presteren en de zesjescultuur is al jaren geleden de das omgedaan. Maar hoe wenselijk is deze druk op de leerling?

    Zat motivatie maar in een potje
    door Christel Isphording
    ‘Jongeren zijn best te motiveren, maar ze zoeken hun motivatie vooral op manieren die volwassenen niet verwachten.’ Huub Nelis en Yvonne Van Sark geven tips om motivatie te stimuleren.

    Ik ben lui
    door Anco van Moolenbroek
    Gedragsbioloog Anco van Moolenbroek beschrijft zes typen uitstellers en legt uit hoe je symptomen van procrastinatie kan bestrijden.

    Als vwo’er naar het hbo: een slimme keuze?
    door Agnes Nieuwenhuis
    Vwo’ers kiezen vaak voor een studie op de universiteit. Een terechte keuze of automatisme? Wanneer en hoe kan een hbo-opleiding voor een vwo’er interessant zijn?

    TedExEdAm
    door Pim Wijers
    Op 26 maart wordt de derde editie van TEDxAmsterdamED gehouden in Amsterdam. Bij de Les spreekt met mede-oprichtster en curator Jessika Lynch.

    Blik op het Oosten 2
    door Christel Isphording
    In Bij de Les nr. 9 maakte u kennis met Daniel Kenyon-Jackson: wereldburger in wording. In dit vervolgartikel deelt hij zijn ervaring die hij opdeed als scholier in China.

    Onderpresteren begrijpen? Luister naar de leerling
    door Rosa Martens en Jelle Jolles
    Het oordeel van leerlingen over hun eigen schoolprestaties blijft te vaak buiten beeld, terwijl dit juist een belangrijke informatiebron is.

    Referenties

    • Driessen & van Langen (2010). De onderwijsachterstand van jongens: Omvang, oorzaken en interventies.Nijmegen: ITS.
    • Idema, W. & Jolles, J. (2012). Kunnen en mogen leerlingen excelleren? Bij de Les, 6-9.
    • Inspectie van het Onderwijs (2014). De staat van het onderwijs: Onderwijsverslag 2012/2013.Utrecht: Inspectie van het Onderwijs.
    • Inspectie van het Onderwijs (2007). Aansluiting voortgezet onderwijs op het basisonderwijs. Utrecht: Inspectie van het Onderwijs.
    • Marsh, H. W., & Martin, A. J. (2011). Academic self‐concept and academic achievement: Relations and causal ordering. British Journal of Educational Psychology, 81(1), 59-77.
    • Onderwijsraad (2007). Onderbenutting van capaciteiten in basis- en voortgezet onderwijs. Den Haag: Onderwijsraad.

     

    Intrinsiek motiveren
    door Lisette Hornstra e.a.
    In opdracht van HPC  (trainings- en adviesbureau, opgericht door Herberd Prinsen) is er een literatuuronderzoek verricht naar de motivatieproblematiek, speciaal in havo 4.

    Help, hoe zet ik die knop om?
    door Nathalie de Heer-Heiboer
    ‘Je verwacht, vooral in de bovenbouw, dat iedereen met open mond naar jouw mooie betoog zal luisteren. Helaas, de één kijkt stiekem op z’n mobiel, de ander uit het raam en de volgende heeft wel een open mond, maar dat komt door een grote gaap.

    Talenten binnen de kunst
    door Truda Zijp en Marieke Snippe
    Nederland heeft een breed aanbod aan kunstvakopleidingen. Hoeveel talent moet je hebben om toegelaten te worden? Hoe kun je je voorbereiden?

  • Februari 2016

    Cover BDL feb webfomaatIn tijden waarin een blik over de landsgrenzen werpen meer norm dan uitzondering wordt, óók in het onderwijs, zou het gek zijn om bijvoorbeeld niet over een tussenjaar in het buitenland te schrijven. 

    Maar de heel grote ‘maar’ van dit nummer is die andere kant van globalisering, de kant die misschien zo gewoon is geworden dat we er eigenlijk niet meer bij stil staan. Van over de hele wereld komen mensen naar Nederland en daarvan komt uiteraard een aanzienlijk deel in ons onderwijs terecht.

     

    Thema Internationalisering:

    Eergerelateerd geweld
    door Bayram Varli
    Hoe ga je als professional om met complexe en mogelijk gewelddadige familiaire zaken uit een andere cultuur? Bayram Varli, oprichter van Expertise Centrum Samenleving en materiedeskundige eergerelateerd geweld bij politie Gelderland Midden, geeft praktische handvatten.

    Zukunft Deutschland
    door Sander Weenink en Marieke Hökberg
    De Duitse taal goed beheersen geeft betere carrièreperspectieven en opent de weg naar het enorme Duitse studieaanbod. De Duitslanddesk is het landelijke aanspreekpunt voor studeren in Duitsland.

    Ervaringen van een Turkse leerlingbegeleider
    door Leo Molenaar
    Steden huisvesten een enorme diversiteit aan verschillende nationaliteiten. Veel van die mensen krijgen kinderen die bij u op school komen. Betekent dat iets voor de manier waarop je begeleiding geeft? En hoe zit dat eigenlijk als je als begeleider zelf uit een ander land komt?

    Onderwijs aan vluchtelingenkinderen
    door Christel Isphording
    Kinderen van vluchtelingen hebben recht op onderwijs. Ook als hun asielprocedure nog niet gestart is. Maar wat als ze met honderden tegelijk komen?

    Jongerencoaching op 2400 meter hoogte
    door Leo Molenaar
    Uitvogelen wat de toekomst voor je in petto heeft wordt gemakkelijker tijdens een QuestTrek: door Nepal wandelend op zoek naar jezelf en naar je drijfveren. Het verhaal van QuestTrek-organisatoren Mark Simons en Marianne Wetter.

     

    En ook in dit nummer:

    Van zeventien kenniscentra naar één SBB
    door Paul Wezenberg
    Op 1 augustus 2015 nam de nieuwe Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) de wettelijke taken over van de zeventien kenniscentra. Wat kan SBB voor scholen en studenten betekenen?

    Afscheid van oud-bestuurslid Hetty ten Haken
    door Pim Wijers
    Van 1986 tot 2015 was Hetty ten Haken actief lid van de NVS-NVL. Eind 2015 ging ze met pensioen als docent, leerlingbegeleider én als actief lid van de vereniging. Ten Haken: ‘Als je stopt met werken, dan laat je dingen al snel voorbij gaan. Er komen zoveel andere dingen voor in de plaats.’

    Nieuwe opleiding: Global Sustainability Science
    door Katharina Thewes
    Centraal in deze opleiding staat het bedenken van innovatieve oplossingen voor vraagstukken over duurzaamheid. De brede bèta-gammastudie is een goede match voor jongeren die een bijdrage willen leveren aan een duurzame planeet én maatschappij.

     

  • Help, hoe zet ik die knop om?

    Button kleinDoor Nathalie de Heer-Heiboer

    Als leraar ben je, als het goed is, van mening dat jouw vak ontzettend belangrijk en interessant is. Je bent er enthousiast over en wilt dit met je leerlingen delen. Je staat voor de klas en verwacht, vooral in de bovenbouw, dat iedereen met open mond naar jouw mooie betoog zal luisteren. Helaas… de één kijkt stiekem op z’n mobiel, de ander uit het raam en de volgende heeft wel een open mond, maar dat komt door een grote gaap.

  • Ik heb Bij de Les niet ontvangen. Wat kan ik doen?

     

    Heeft u uw adres (onlangs) gewijzigd, dan kan het een paar weken duren voordat Bij de Les op het nieuwe adres wordt bezorgd.

    Heeft u niet uw adres (onlangs) gewijzigd, neem dan contact op met het bureau van de NVS-NVL.

  • Januari 2014

    Bij de Les januari 2014International Award verandert leerlingen
    door Emmy Viezee-Fock
    Met het programma van de International Award for Young People gaan jongeren vanaf veertien jaar een persoonlijke uitdaging aan op vier verschillende terreinen.

    Het tussenjaar als succesfactor voor studiekeuze en persoonlijke ontwikkeling
    door Margje Geurts en Floor Nusink
    Ongeveer negen procent van de studenten aan hogescholen en universiteiten in Nederland gaat er een jaar tussenuit. Onafhankelijke informatie is van belang.

    Studeren in de Verenigde Staten
    door Marina Meijer
    De belangstelling voor een studie-ervaring in de VS wordt steeds groter. Wat zijn de mogelijkheden?

    Verhalenwedstrijd
    De winnaar van de verhalenwedstrijd 2013.

    Katern Dag van de Zorgcoördinator
    Een terugblik op de 'Dag van de zorgcoordinator' op 21 november jl.

    Dromen van ouders - laatste deel
    door Gera Stuurwold en Marieke Snippe
    Wat zijn de wensen van ouders voor de toekomst van hun kind? Bij de Les legde een aantal ouders en hun kinderen ieder afzonderlijk dezelfde vragen voor. Deze maand: vmbo TL-onderwijs.

    Gekke kinderen in de klas?
    door Ivo Mijland
    Leerlingen een etiket opplakken, vergroot de problematiek in het onderwijs. Zeker straks in het passend onderwijs.

    Column: De ideale school
    door Dirk Olsthoorn
    Zo af en toe stel ik mij voor hoe de ideale school eruit ziet. In mijn gedachten hebben zich al heel wat luchtkastelen gevormd. Van realistisch en dicht bij de onderwijspraktijk tot utopisch zonder grenzen. Ondanks alle beperkingen waar we mee te maken hebben ben ik ervan overtuigd dat er nog veel meer uit het onderwijs te halen valt. Blijven dromen dus. Mijn laatste versie van de ideale school was realistischer dan ooit. Lees meer in de Bij de Les

    Niet alles is wat het lijkt
    door Pieter Duker
    Eigenlijk is de commotie rond autisme en ADHD begonnen toen diagnose en beoordeling dezelfde begrippen werden, toen deze begrippen als het ware samen vielen.

    Waarom zijn pubers soms zo irritant?
    door Loes Keijsers
    Zijn de huidige behandeling van tieners, taken en schoolstructuren wel optimaal om jongeren te motiveren voor school. Een voorzichtige aanzet voor een discussie.

    Energizer: Zo werkt dat bij mij – Oordelen kennen geen voordelen
    door Ivo Mijland
    In elke mentorklas zit een groot verschil in werkstijlen tussen leerlingen. De een maakt zijn huiswerk op het laatste moment, een ander heeft een keurig planningsbord boven zijn bureau. De een wordt boos op zichzelf als hij een fout maakt, een ander vindt het vooral belangrijk dat iedereen het naar zijn zin heeft. De een zegt snel 'nee', de ander onmiddellijk 'ja'. Deze mentorles gaan we kijken naar de persoonlijke werkstijl van de leerlingen (en van jezelf). Lees meer in de Bij de Les

  • Januari 2015

    BDL Cover jan2015 kleinTussenjaar
    Daniëlle Vogels
    Een goed tussenjaar is een waardevolle extra voorbereiding op het hoger onderwijs. Daarom is voorlichting over de opbrengsten, mogelijkheden en risico’s van een tussenjaar nuttig voor alle havo- en vwo-leerlingen.

    Drijfzand op Bonaire
    Maartje Hendrikse
    Maartje Hendrikse vertrok naar Bonaire en ging daar vanuit het Expertisecentrum Onderwijs Zorg aan de slag op de Scholengemeenschap Bonaire.

    Studie in Cijfers
    Marc Thomassen
    Hoe kom je aan betrouwbare en objectieve informatie over mbo-opleidingen en kansen op werk?

    Loopbaancompetenties op Curaçao
    Hermien Miltenburg
    Het LOB-traject op Curaçao zit in de lift, maar er is veel ruimte voor verbetering. Hermien Miltenburg en Joop de Leur gaven er trainingen aan alle betrokkenen bij dit proces, ook ouders en leerlingen.

    Ontheemde Poolse jongeren
    Truda Zijp
    In Nederland wonen meer dan honderdduizend Polen. Het merendeel is arbeidsmigrant. De kinderen gaan hier naar school. Hoe is het voor ze in Nederland? Hoe vangen scholen deze jongeren op?

    Lessen in geluk
    Jacqueline Boerefin en Ad Bergsma
    Als een leerling niet lekker in zijn vel zit, lijden zijn leerprestaties daaronder. Andersom werkt het ook: als de leerprestaties teleurstellen, lijdt het welbevinden. Deze negatieve spiraal kun je ombuigen door aandacht te besteden aan het werkplezier van docenten en het welbevinden van leerlingen.

    Techniek in het buitenland
    Pim Wijers
    Ook in het buitenland wordt er naarstig gezocht naar methodes om jongeren warm te maken voor techniek. In Vlaanderen startte in 2013 het transnationale project Techniek Ambassadeurs.

    Studeren in Zweden
    Marieke Snippe
    Zweden is erg in trek onder internationale studenten. Ongeveer twintig procent van de nieuwe studenten komt uit het buitenland. Ook onder Nederlanders groeit de populariteit. Waarom kiezen studenten voor Zweden?

  • Januari 2016

    BDL cover jan16 webformaatLOB staat centraal in deze Bij de Les. Op 4 februari organiseert de NVS-NVL immers het LOB-congres Aansluiting Gezocht, en met die inspiratiebron blikken we vooruit.

    We laten drie decanen hun visie geven op de toekomst van LOB en hoe ze daarvoor draagvlak creëren binnen hun school. We onderzoeken hoe leerlingen zichzelf kunnen presenteren aan universiteiten middels visuele expositie van hun talenten, vaardigheden en ervaringen. We schakelen ouders in als het geheime wapen van LOB. We bouwen een LOB-kasteel dat als uitvalsbasis moet dienen vanaf het eerste jaar van het vmbo. En we spreken Christoph Meng, projectleider van het Researchcentrum Onderwijs en Arbeidsmarkt van de Universiteit Maastricht. Hij spreekt op het congres Aansluiting Gezocht op 4 februari over de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

    Voldoende inspiratie, zo hopen we, tot aan het congres. Hopelijk tot dan!

     

    Thema LOB

    ‘Met kleine stapjes bereik je uiteindelijk ook de top van de berg’
    door Pim Wijers
    Op de Berger Scholengemeenschap zijn twee werkgroepen ingesteld om LOB en het decanaat voor de toekomst anders neer te zetten. De drie decanen van de school vertellen over hoe het traject start, wat daar moeilijk bij is en waar de school heen wil.

    Met projectblokken een LOB-kasteel bouwen
    door Pim Wijers
    Op moment van schrijven is uitgeverij Edu’Actief druk met de ontwikkeling van hun LOB-methode Edu4all LOB. Bij de Les spreekt Helma Klein Nagelvoort, onderwijskundig adviseur van Edu’Actief.

    Jezelf visueel onderscheidend presenteren
    door Truda Zijp
    In het kader van LOB heeft All In The Picture op het Zaanlands Lyceum een pilot uitgevoerd waarbij leerlingen zichzelf met EWall kunnen presenteren aan de universitaire opleiding van hun keuze.

    Ouders: het geheime wapen van LOB
    door Leo Molenaar
    De NVS-NVL heeft een nieuwe cursus in het aanbod: Ouderbetrokkenheid en LOB. Leo Molenaar maakte op 12 november deel uit van de eerste lichting deelnemers van deze cursus.

    Creatieve keuzebegeleiding voor jongeren
    door Alien Verhoef
    Alien Verhoef is opleider, loopbaanprofessional en supervisor en gespecialiseerd in het toepassen van creatieve technieken bij het begeleiden van loopbaanprocessen.

    Aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt
    door Truda Zijp
    Een interview met Christoph Meng, projectleider van het Researchcentrum Onderwijs en Arbeidsmarkt van de Universiteit Maastricht en spreker op het congres Aansluiting Gezocht op 4 februari.

    En ook in dit nummer:

    Duik eens in de cijfers!
    door Suzanne Visser
    Waar zijn oud-leerlingen naartoe gegaan? Switchen ze vaak van vervolgopleiding? Het rapport ‘Doorstroom naar het vervolgonderwijs’ binnen Vensters VO bevat een schat aan gegevens.

    Iedere leerling is gemotiveerd
    door Peter Peene
    De droom van iedere docent - gemotiveerde leerlingen - is bereikbaar, als je tenminste bereid bent om je te verdiepen in dat wat de leerling boeit en bezig houdt.

    Leer het brein kennen
    door Sanne Dekker en Jelle Jolles
    Wat doe je als leraar of leerlingbegeleider met de leerling die niet stil kan zitten, die impulsief reageert, snel afgeleid is en telkens weer zijn of haar spullen niet bij zich heeft? Leer over het brein en de ontwikkeling van leerlingen.

  • Juni 2014

    BdLjuni2014Conciërges kijken, zien en helpen
    door Truda Zijp
    Conciërges zijn vaak nauw betrokken bij het wel en wee van de jongeren. Drie conciërges vertellen over hun functie en de samenwerking met mentoren en docenten.

    Het vernieuwde samenspel tussen decaan en mentor
    door Rolf Nijman
    De decaan is verschoven naar de tweede lijn en zorgt dat de mentor zijn werk kan doen. Deze ontwikkeling heeft een fikse impact op beiden.

    Beweging in het loopbaanlandschap van decaan en mentor
    door Anne-Marie Verburg
    Het loopbaanlandschap van leerlingen is in beweging. Maar dat van docenten ook. Niet iedere mentor past de taak van het voeren van loopbaangesprekken als een jas.

    Studeren in Duitsland: soms wat bureaucratischer, maar veel goedkoper
    door Marieke Snippe
    In dit laatste artikel over studeren in het buitenland aandacht voor Duitsland.

    Terugval diplomarendement in hbo vereist steviger aanpak
    door Roel van Asselt
    De hogescholen zitten in een lastig parket. Steeds minder studenten blijken de eindstreep te halen. Toch zijn er wel degelijk oplossingen voorhanden.

    Mijn inspiratiebron - mentor Koen Loose
    door Truda Zijp

    Passend onderwijs en de nieuwe rol van mentoren
    door Kees Blaauw
    Welke gevolgen heeft de invoering van het passend onderwijs voor mentoren? En zijn de gepeilde gevoelens vanonrust onder een deel van de mentoren terecht?

    Column: De zorgcoördinator doet (ook) in opleiden
    door Martenjan Poortinga
    Onze Sander streeft naar excellente docenten: we moeten allemaal een eerstegraads, liefst academische opleiding gevolgd hebben. Want zeg nou zelf, een eerstegraads docent: dat is pas een goeie docent! Sander heeft het beste met ons en de leerlingen voor, denkt in de trant van: als ik nou maar eerstegraders voor de klas zet, kan ik de klassen wel wat groter maken. Scheelt weer een aantal docenten en.... de kwaliteit is gegarandeerd. Lees meer in Bij de Les

    Energizers gebruiken in de klas
    door Christel Ahlers
    Ivo Mijland schreef meer dan 75 Energizers voor Bij de Les. Hoe gebruik je die Energizers op een goede manier?

    Voorbereidende workshop decentrale selectie
    door Rick Pleijhuis en Kasper Veldhuis
    Een meerdaagse workshop leert scholieren met stress voor decentrale selectie om te gaan.

    Met minder cijfers meer weten
    door René Kneyber
    Geen cijfers meer geven, maar formatief toetsen of leerlingen werkelijk wat hebben opgestoken. Het is een methode die internationaal razendsnel aan populariteit wint.

    Motivatie: loon naar werken
    door Tijl Koenderink en Roland Louwerse
    Hoe krijgen we onze leerlingen gemotiveerd? Is het tijd voor verandering van het onderwijssysteem?

    De positieve start van het nieuwe schooljaar
    door Maya Bakker
    Als na de zomervakantie de leerlingen weer voor het eerst op school komen, is de klassengroep in verwarring. Gebruik dat moment.

    Energizer: Project L: op zoek naar liefdevol gedrag
    door Ivo Mijland
    Pesten is een hardnekkig probleem. Niet alleen onder kinderen. Ook in de lerarenkamer wordt onderling gepest. En ook buiten de schoolmuren. Op de sportvereniging. Bij topvoetbalclubs. In de politiek. Ja, zelfs in het bejaardenhuis zijn er slachtoffers van pesterijen. RTL 5 opent met het programma 'Project P: Stop het pesten' de aanval. Hoewel ik geen pessimist ben, vermoed ik dat het effect van dit programma minimaal zl zijn. Wat je aandacht geeft groeit. Daarom deze les aandacht voor datgene dat we willen laten groeien: liefde voor elkaar. Lees meer in Bij de Les

  • Juni 2015

    BDL Cover juni2015 kleinDe mentor als loopbaancoach?
    door Joost Zonneveld

    Omdat de wereld van de techniek voor veel jongeren relatief onbekend is, vindt TechniekTalent.nu het van belang dat mentoren het actuele beeld van werken in de snel veranderende technische sector goed overbrengen.

    Oriëntatietraject Noord
    door Marieke Snippe

    Na je diploma nog steeds niet weten wat je wilt studeren? Met dit probleem worstelen verschillende jongeren. Het Oriëntatietraject Noord begeleidt hen bij het leren kiezen. >> LEES DIT ARTIKEL ONLINE (alleen voor leden)

    De belevingswereld van de studiekiezer
    door Tom Dekker

    Een passende studiekeuze maken lijkt voor een grote groep jongeren een onmogelijke uitdaging. In dit artikel vertelt Tom Dekker over één aspect van studiekeuzestress: de verwachte impact van een studiekeuze.

    Zomerscholen tegen zittenblijven
    door Sytske Faber, Greetje Timmerman en Anne Kievitsbosch

    In de zomervakantie twee weken hard aan de slag om een achterstand weg te werken: in de zomer van 2013 en 2014 organiseerden de VO-raad en CNV Onderwijs ‘zomerscholen’. Hoe effectief was deze interventie? >> LEES DIT ARTIKEL ONLINE

    Vaardig op stage
    door Ellen Reehorst

    Wie belangrijke sociale werknemersvaardigheden mist, komt op stage of tijdens de Beroeps Praktijk Vorming (BPV) nogal eens in de problemen. Dat kost de school veel tijd en energie. >> LEES DIT ARTIKEL ONLINE (alleen voor leden)

    In gesprek met leerlingen over terrorisme
    door Anita Risseeuw

    De normale menselijke reactie op de aanslagen in Parijs en Kopenhagen van begin dit jaar is natuurlijk afschuw en afkeuring. Maar hoe reageer je op leerlingen die de aanslagen niet afkeuren of misschien zelfs nog wel toejuichen?

    Mentoren, verenigt u!
    door Lucas Hoeve en Evert Kloek

    De Taakgroep Mentoraat heeft de ambitie om de positie van de mentor te versterken. Lucas Hoeve en Evert Kloek geven een toelichting.

    Terugblik jubileumcongres NVS-NVL
    door de redactie

    Donderdag 9 april vierde de NVS-NVL haar vijftigjarig bestaan in Tivoli te Utrecht. Hier de meest prikkelende uitspraken van de zes sprekers, aangevuld met uw visie op het onderwijs in 2025, weergegeven op de Wand van de Toekomst.

    Voorsorteren op afstroom
    door Frits Pals

    Docent Frits Pals zag op basis van eigen onderzoek dat er 75% kans is op afstroming als een vwo 4-scholier gemiddeld lager dan een zes staat voor geschiedenis en aardrijskunde.

    Wel of niet naar het buitenland?
    door Guus Staats

    Welke motieven hebben scholieren om voor een studie of tussenjaar in het buitenland te kiezen? Welke informatiebehoefte hebben ze bij hun voorbereiding? Researchned onderzocht dit in opdracht van EP-Nuffic.

    En verder:

    • Colofon / Redactioneel
    • Kort nieuws
    • Column door Christel Isphording
    • Cartoon door Leen Baars
    • Energizer door Ivo Mijland
    • Om naar uit te zien 
  • LOB en sociale media

    Jongen tablet cc U.S.Army Free online tutoring webformaatBijna alle Nederlandse jongeren zijn actief op social media. Sociale media worden echter maar nog beperkt ingezet voor LOB. Ook leerlingen weten nog niet zo goed hoe zei profijt kunnen hebben van Social Media voor LOB. Hier zijn enkele artikelen / publicaties opgemomen over LOB en sociale media.

  • Maart 2014

    Cover Bij de Les maart V01 fc FWMaatjes voor risicoleerlingen
    door Caroline Bieckmann
    Op een mbo in Leeuwarden helpen jongeren elkaar waardoor probleemjongeren er sterker uitkomen.

    Leerlingen met stress?
    door Annemiek Jonker
    Soms loopt een gesprek met een leerling niet. Je voelt aan je water dat er meer speelt. Hoe kom je verder

    Verbeterde doorstroming mbo-hbo
    Mbo-studenten die willen doorstromen naar een hogeschool moeten voortaan een hbo-opleiding kiezen die enigszins aansluit bij hun opleiding.

    Aanmelding: veranderingen en wetenswaardigheden
    door Marieke Snippe
    Dit studiejaar moeten alle leerlingen die naar het hoger onderwijs willen zich voor 1 mei aanmelden bij hun vervolgopleiding. Waar gaat het wel eens mis?

    Effect LOB: een derde minder uitval
    door Martijn Laman
    Het staat nu wetenschappelijk vast: LOB-activiteiten in het vo verminderen uitval in het eerste studiejaar. Lees hier het artikel.

    Werken aan je toekomst
    door Martijn Spekman, Ellen van Wijk, Monique van Blijswijk
    De digitale lesmethode 'Werken aan je toekomst' bereidt studenten voor op het vinden van werk.

    Studiesucces op universiteit vergt doelgerichte voorbereiding
    door de Amstelveense Kring van Schooldecanen
    'Wat zijn de belangrijkste redenen voor uitval?' vroegen de decanen van de Amstelveense kring zich af en voerden in samenwerking met twee universiteiten een onderzoek uit.

    In de overstap liggen kansen om LOB en zorg te verbinden
    door Martenjan Poortinga
    Bij de overstap po-vo en vo-mbo is nog veel winst te behalen door het verbinden van zorg en LOB.

    Column: De zorgcoördinator ruimt je belemmerende overtuiging op
    door Martenjan Poortinga
    Bij het schrijven van deze column hinkte ik een beetje op twee gedachten. Aan de ene kant wil ik heel veel kwijt over passend onderwijs, het invoeringstraject daarvan en onze Sander met al zijn gebreken. Aan de andere kant: ik ben zorgcoordinator, dus zou ik het moeten hebben over de zorg en wat daarbij hoort, bijvoorbeeld het opleiden van docenten. Dichters halen uit dit soort dilemma's soms prachtige gedachten, laat ik me daar mee troosten. Voorlopig dus maar over passend onderwijs. Ik beloof later wat over opleiden te schrijven. Lees meer in de Bij de Les

    Op weg naar dat wat je wilt
    door Jan Ruigrok
    Hoe kunnen we verder na conflicten en problemen?

    Het ene gedragsprobleem is het andere niet
    door Kees van Overveld
    Krijgen leerlingen met het passend onderwijs basisondersteuning of is juist extra ondersteuning passender? En hoe zit dat eigenlijk met leerlingen met externaliserend probleemgedrag?

    Verbinding en afstemming vormen kern van de veranderingen
    door Elke van den Heuvel
    Hoe kunnen onderwijs, jeugdzorg en gemeenten straks goed op elkaar aansluiten?

    Energizer: De school
    door Ivo Mijland
    Een school volhangen met veertig camera's. Dat moet mooie televisie opleveren, moeten ze gedacht hebben bij BNN. Het programma laat een real life versie zien van de populaire soap Spangas. De kijkers volgen leerlingen in de klas, in de pauze en ook in persoonlijke interviews. Het programma De School is gebaseerd op de Engelse versie Educating Sussex. In deze energizer werken we toe naar een eigen productie van De School. Daarbij ligt de nadruk op het positief waarneembare. De productie die de leerlingen maken, kan de school gebruiken op de website of op een open dag. Lees meer in de Bij de Les

EasyTagCloud v2.8

Contact

Bureau NVS-NVL

Mauritsstraat 100
3583 HW Utrecht
tel: 030-2543929
bureau[at]nvs-nvl.nl

Openingstijden bureau NVS-NVL 
Maandag t/m donderdag: 09.00 tot 16.45 uur. 

Neem contact met ons op

Bij de Les

Back to top